De band tussen een team en haar fans vertaald naar online

Het eerste team van de Groningse volleybalvereniging Abiant Lycurgus is door de inzet van spelers, leden, vrijwilligers en vele supporters uitgegroeid tot één van de meest succesvolle teams van Nederland, met het landskampioenschap in 2016 én 2017 als kroon op het werk. De warme band tussen Lycurgus en de supporters was in en rond het veld duidelijk voelbaar. Aan Harthoud de taak om dit te vertalen naar een online omgeving.

Nieuws en tickets

De eerste vraag die wij onszelf en Lycurgus stelden was: waar gaat het om? Het antwoord: het gaat om het team én de fans. Lycurgus heeft een groeiende groep aanhangers van verschillende leeftijden. Deze supporters moeten natuurlijk tickets kunnen kopen voor de eerstvolgende website, maar ook op de hoogte kunnen blijven van ontwikkelingen van de club, uitslagen zien en weten wie de volgende tegenstander is.

Het team in de hoofdrol

Het team staat centraal: wie zijn de spelers? Welke speler heeft het beste gepresteerd bij de laatste wedstrijd? Bij het ontwerp en de ontwikkeling van de website zetten wij de spelers in het middelpunt van de aandacht.

Beschikbaar voor ieder apparaat

Alle ontwikkelingen rond het team vroegen veel aandacht en tijd van de vereniging, maar internet stond ook niet stil. Waar de oorspronkelijke website was ontwikkeld voor desktopschermen werd de website inmiddels vaker bezocht met een mobiele telefoon. Door de website “mobile-first” te ontwikkelen, waarbij de eerste designs voor de mobiele telefoon worden gemaakt en daarna pas voor grotere schermen, is de nieuwe website uitermate geschikt om te gebruiken op de smartphone.

Eenvoudig te beheren

Abiant Lycurgus is een vereniging waarbinnen veel werk wordt gedaan door vrijwilligers. De website moet daarom uitermate geschikt zijn om makkelijk aan te passen door een vrijwilliger die geen uitgebreide kennis heeft van computertalen. Door een toegankelijk CMS te implementeren is het eenvoudig om nieuwsartikelen aan te maken, foto’s te plaatsen, wedstrijden in te plannen en scores bij te houden.

Een uitgebalanceerd design

We wilden de dynamiek en de frisheid van de sport terug laten komen in het ontwerp en kozen daarom voor snelle lijnen en subtiele animaties. Door een balans te vinden tussen een schuine vormen, voldoende ruimtes en een rustig lettertype, is het ontwerp spannend, maar zijn de teksten nog steeds prettig leesbaar.

Het team centraal

Door het team van Lycurgus een centrale rol te geven op de website wordt de persoonlijke band tussen de fans van de club en de teamleden uitgelicht. De beleving van het "wij-gevoel" moest zo duidelijk terugkeren op de website.

Actualiteit en relevantie

Over sport is altijd iets te melden: nieuwe uitslagen, team-ontwikkelingen, aankomende wedstrijden... Door overal op de website actuele en relevante informatie te plaatsen blijft de website interessant voor de bezoeker en creëert de site een gevoel van urgentie: er gebeurt iets en je wilt erbij zijn!

Geoptimaliseerd voor mobiel

Omdat steeds meer mensen nieuws volgen en kaartjes bestellen met hun mobiele telefoon, was het uiterst belangrijk dat de website goed te gebruiken was met de mobiele telefoon. Dit gaat verder dan ervoor zorgen dat de website leesbaar blijft: alle functionaliteit moest ontworpen worden vanuit de smartphone-gebruiker.

Kunnen we ook iets voor jou betekenen?

Geïnspireerd geraakt door deze case? We gaan graag met je in gesprek om samen te kijken naar de mogelijkheden voor jouw bedrijf. Toe aan een nieuwe website of benieuwd welke webstrategieën jouw onderneming vooruit zouden helpen? Neem contact met ons op!

Neem contact op